Presentatie ‘Rondje Aarde’ op Zondag 9 februari

Misschien zag u ze al op televisie voorbij komen, vier energieke jongelingen met een wild plan: vanuit een boerderij in Groningen wordt een bijzondere wereldreis voorbereid! Op zondag 9 februari tonen de Groninger avonturiers Patrick, Pim, Leon en Merijn hun plannen voor de reis waar anderen van dromen; een ontdekkingstocht met 2 Landrovers door wel 25 landen.

In een aantal korte presentaties leggen ze deze middag uit wat ze willen gaan doen, vertellen ze wat hen tot dit avontuur bewogen heeft en hoe ze het idee werkelijkheid zijn gaan maken. In de tussenliggende tijd kan het publiek kennis maken de ‘crew’ en hun robuuste vierwielers en zich buigen over de kaart met de voorgenomen route.

Wilt u mee op reis? Ontdek de manieren waaop u de mannen kunt volgen, ze kunt ondersteunen of zelfs daadwerkelijk een deel van de reis als teamlid mee kunt maken!

Kunst- en Cultuurhuis ‘De Ent’ in Hellum is zondag geopend vanaf 14.00 tot 17.00 uur, de toegang is gratis.

‘Rondjeaarde’, op reis met de landrover naar Centraal Azië

‘We gaan voor het avontuur, 35.000 kilometer door 25 landen.’ Patrick, Pim, Leon en Merijn doen waarvan anderen dromen: met een landrover zoveel als mogelijk offroad-rijden, niet over de gebaande wegen, maar als het aan hen ligt zoveel mogelijk binnendoor, door de natuur, door de bossen en over de steppes. Einddoel is Mongolië, waarna door Rusland de terugreis begint.

Begin maart gaan ze vertrekken. Met z’n vieren. Merijn en Leon werkten al lange tijd aan het plan om een half jaar rond te reizen: ‘We wilden eerst richting China, maar dat bleek toch lastiger dan gedacht. Ook het idee om door het continent Afrika te reizen strandde. Te gevaarlijk. Uiteindelijk kwamen we in contact met een stel uit Utrecht, dat deze reis eerder maakte. Hun verhaal sprak ons meteen aan. Van hen kregen we ook vele tips.’  De andere twee reizigers, Patrick en Pim, haakten later aan. Pim: ‘Ik ken Merijn en Leon inmiddels door en door. Met hen durven wij deze tocht zeker aan, we gaan heel goed met elkaar om. Daar heb ik alle vertrouwen in!’

Goed voorbereid

Ze reizen met twee landrovers. ‘Het is ook prettig dat we met twee auto’s reizen, dat geeft een veilig gevoel. Net zoals dat we met z’n vieren zijn.’ De avonturiers zijn zich terdege bewust van mogelijk de keerzijde van zo’n reis: tegenslagen, lang wachten bij de grenzen, irritaties onderling, ontberingen door de hitte in sommige landen, mogelijke heimwee, gemis van vrienden en familie. We zijn goed op elkaar ingespeeld, dus we geloven ook dat we elkaar kunnen opvangen als het nodig is en we misschien de ander, op momenten, er doorheen moeten slepen’, zo beamen ze alle vier.

Hang naar avontuur

Naast de mogelijke zware kanten van zo’n lange reis overheerst de hang naar het rondreizen en het avontuur: andere mensen ontmoeten, andere culturen ervaren en genieten van de overweldigende natuur in veel landen.  Het is de bedoeling om zo veel als mogelijk in de natuur te zijn en daar te kamperen.

Merijn: ‘In sommige landen, bijvoorbeeld in Oezbekistan, is het verplicht, als buitenlander, te overnachten in hotels. Daar moet je je ook elke dag melden. Zo passen we ons aan, aan de heersende regels en normen van het land. Dat zal wel wennen zijn maar is ook een enorme nieuwe ervaring voor ons. We hebben ons goed voorbereid.’

De mannen zijn allen zo rond de 23 jaar. Ze benadrukken dat ze nu de kans hebben om een dergelijk plan uit te voeren. Leon: ‘We willen graag wat zien van de wereld, we zijn nog niet gesetteld en zitten nog niet vast in banen en hypotheken. We stappen een tijdje uit het normale leven. Verder hechten we alle vier niet zo aan materiele zaken.’ Pim: ‘ik zocht een nieuwe uitdaging’, nu heb ik de kans en durf dit bizarre avontuur wel aan.’ Leon krijgt verlof van het bedrijf waar hij werkt en kan na een half jaar weer terugkeren. Merijn is als ZZP’er eigen baas en pakt zijn klussen wel weer op na deze reis. Patrick is momenteel nog op rondreis in Australië  en heeft verder geen verplichtingen.

Einddoel Centraal Azië

De reis gaat door maar liefst 25 landen w.o. een aantal voormalige sovjetlanden als Georgië, Azerbeidzjan, Turkmenistan en Oezbekistan. De eindbestemming is Mongolië om vervolgens door Rusland de terugreis te aanvaarden. Mogelijk dat de reis ook door Iran gaat, mits het veilig genoeg is.

Meer informatie:

RondjeAarde